EFTERFØDSELSYOGA

Et kejsersnit er også en fødsel!

Har man født, når man har fået kejsersnit?
Har man ”fået” et kejsersnit?
Taget det?
Eller hvad har man egentlig?

Det spørgsmål stiller Doula Christina Hedegaard, YOJOs Jordemoder Anne Ruby og Fysioterapeut Heidi Holm, som er kvinderne bag kejserinderne.dk

Hele 22% af alle børn i Danmark kommer til verden ved kejsersnit. Et kejsersnit er også en fødsel, men der skal tages lidt andre forholdsregler.

i programmet her kan du høre lidt om:

• Neurologien bag et kejsersnit. Hvorfor skal der en helt anden form for genoptræning til efter et kejsersnit?
• Hvordan har kvinder det typisk efter et kejsersnit? Nogle føler sig forkerte/skamfulde og udtrykker: ”jeg har bare fået kejsersnit” ”mit barn blev taget ved kejsersnit” ”jeg har ikke født selv” osv.
• Kejsersnitbarnet – hvad er anderledes? Mikrobiom, sansemotorik, våde lunger, hvad kan man gøre for at stimulere sit barn, hvad anbefaler jordemoder og fysioterapeut.

Læs mere her om at have fået eller skulle have kejsersnit. Og også om det lille barn før og efter kejsersnit.

 

Efterfødselsyoga

Vil du gerne gå til yoga efter en fødsel ved kejsersnit, så kan du trygt komme på vores YOJO babyhold eller mine drop-in efterfødselsYOGA hold. Jeg er nemlig selv KEJSERINDE, og jeg er grundigt oplært i og har selv erfaret hvilke udfordringer en kejserinde kan have – og hvordan man understøtter en sund og effektiv genoptræning.

Udover efterfødselsyoga vil jeg også anbefale alle, der har født ved kejsersnit at følge KEJSERINDERNES ONLINE FORLØB:

Online forløbet på 8 moduler er effektivt, fordi du træner super intensivt de første 4 uger, så kroppen bliver “kickstartet”. Nervesystemet bliver beroliget, og muskelsynergien i mave og ryg bliver langsomt genoprettet, så din mave kan begynde at genfinde “tænding” igen.

 

 

Nyhedsbrev

Sensommernyheder fra YOJO

Her en lille hilsen fra YOga & JOrdemoder.
Vi går et spændende efterår i møde med masser af:

YOJO holdundervisning

Se vores kommende gravid- og babyhold her

YOJO · Yoga og jordemoder · Anne Ruby og Maria Allingham

 

 

 

 

YOJO på Copenhagen Yogafestival i den kommende weekend:

Vi underviser sammen fredag d. 26/8 og Maria underviser YOJO gravidyoga lørdag d. 27/8

gravid-850x400

 

 

 

 

 

 

Videreudvikling af vores YOJO gravid online forløb:

SUPER KONKRET OG BRUGBAR ONLINE GRAVIDYOGA OG FØDSELSFORBEREDELSE

Hjemme i din egen stue, når det passer dig.

Vi udvikler også et YOJO baby online forløb med funktionel efterfødselsyoga og undervisning af en erfaren jordemoder i babymassage, babysprog, søvn, små børns sygdom og meget mere.

 

YOJO fødselsworkshop for par

Workshoppen byder på øvelser for par, instruktion i rebozo massage, film, samtale og masser af gode råd og inspiration til, hvordan I sammen forbereder jer på jeres livs oplevelse: fødslen af jeres fælles barn.

Se datoer for YOJO par her

YOJO gravid · Fødselsforberedelse for par

 

 

Mindblowing workshops med international ekspert i præ- og perinatal psykologi Anna Verwaal:

From Womb to World – The Journey That Shapes Our Life

Fredag d. 30/9 kl. 17.30 – 21.00 Aftenseminar:“Imprints of the prenatal and birth experience can have a profound effect on our adult lives. Anna will introduce us to the relatively new and exciting field of epigenetic science and pre and perinatal psychology, and explain why this information is so relevant for doulas, midwives and (prospective) parents, and how to incorporate this ground-breaking information in our lives.”
Lørdag 1/10 kl. 9.30 -17.30 Foredrag: “The long-term effects of the conception, prenatal and birth experience” :
Søndag 2/10 kl. 10-17.30 Proces workshop: “Healing from conception, prenatal and birth related imprints & trauma”

I den efterfølgende uge udbyder Anna private konsultationer og endnu en fantastisk workshop om hormonsystemet:

Lørdag d. 8/10 kl. 9.30 – 17.30: “The hormonal physiology for pregnancy, birth, bonding, breastfeeding and beyond”

Alle workshops og konsultationer er for ALLE.

AV

 

 

 

 

 

 


“Everything that happened before
you took your very first breath plays a part in shaping the present, and is the starting point in creating your future…” ~ Anna

 

Kærlige hilsner til dig og dine

fra Anne og Maria

YOGA EFTER FØDSLEN

At være gravid, føde sit barn og pleje barnet som nybagt mor er en stærk og overvældende transformation. Efterfødselsyoga handler om at styrke og støtte denne transformation bedst muligt – både fysisk og mentalt. Det vigtigste er at skabe forbindelse til åndedrættet, som er broen mellem krop og sind. Derefter kan man via den kærlige opmærksomhed på vejrtrækningen berolige og heale nervesystemet efter graviditet og fødsel, og på den måde finde sig selv – eller finde en ny og bedre udgave af sig selv – både fysisk og mentalt.

De fysiske yogaøvelser er designet til via åndedrættet at skabe kontakt til bækkenbunden og kernemuskulaturen, og derved begynde en sund, stabil, funktionel genoptræning, der støtter kroppens normale fysiologi. Gennem simple dynamiske øvelser, led-bevægelser, fokus på bevægelse af rygsøjlen og energigivende flows forbedres blodgennemstrømningen i kroppen, og derved kan den nybagte mor slippe spændinger, væskeophobninger og affaldsstoffer og blive stærkere og mere stabil indefra og ud.

I løbet af graviditeten deler mavemusklerne sig for at gøre plads til den voksende baby. Det sker ved at bindevævet, kaldet linea alba, der sidder i midten af de lige mavemuskler strækker sig og giver plads. Når man så har født, er det vigtigt at stabilisere kernemuskulaturen igen ved at træne den dybe tværgående mavemuskel, der hjælper bindevævet til at blive smidigt og stærkt. Som min kollega fysioterapeut og ekspert i genoptræning efter fødsel Elin Solheim her beskriver:

Man kan ikke styrke en muskel som hjernen og nervesystemet ikke bruger

“I løbet af den tid eller de gange du har været gravid, bliver mange af musklerne i din kerne sat på prøve hormonelt og strukturelt, både ved at blive forlængede, forkortede, eller ved at blive brugt mindre. Samtidigt ændres hele din kropsholdning, og dermed det indbyrdes samarbejde mellem led, muskler og bindevæv også. Det er nødvendigt, og vi gør det gerne. Men muskler der ikke bruges, eller er forlængede over tid, har af samme grund også modtaget færre impulser fra hjernen gennem nervesystemet. Nogle gange er nervevæv også midlertidigt blevet beskadiget, og skal regenereres. Og inden en muskel kan styrkes, er der nødt til at være god kontakt. Derfor er det vigtigt at starte med lav belastning, få gentagelser og roligt tempo. At trække vejret, og have rigtig kontakt til kernen, som også indebærer bækkenbunden, er vigtigst her.

  • Det handler altså om at genvinde optimal motorisk kontrol til de dybe kernemuskler, især bækkenbunden og den dybe tværgående mavemuskel
  • Det handler om at lære at træne og bevæge sig med god kropspositionering, der lægger til rette for god biomekanik og arbejdsforhold for muskler og bindevæv
  • Det handler om at undgå de bevægestrategier der bliver ved med at kommunikere til bindevævet at det gerne må give sig i bredden – bevægelse og træning skal netop fortælle dette bindevæv, at det skal være stærkt og ikke give sig for meget
  • Det handler om at trække vejret.”

Der er derfor en del yogastillinger, der slet ikke egner sig til efterfødselsyoga, fordi der er så stort et tryk i bughulen, som kan være svært at stabilisere. En stilling som planken hvor de indre organer tynger ned på mavens muskler, vil jeg ikke anbefale at praktisere, før man er 100 % stabil i sin kerne og bækkenbund.

Der er dog heldigvis en masse fantastiske yogastillinger, der støtter kroppens naturlige genoptræning – og den mindfulde tilgang med fokus på åndedræt og nærvær i bevægelserne er det vigtigste element, så den nybagte mor beroliger sit nervesystem og styrker sin kropsbevidsthed.

Det er også mit håb og min intention at efterfødselsyoga kan hjælpe de nybagte mødre til at omfavne alt det, der følger med en krop, der har udført et mirakel og født en baby – og et sind der konstant bliver udfordret med tvivl og svære følelser og tanker.

300568_274416729237360_1990529048_nEfterfødselsleg-med-din-baby-og-yoga