Gravidyoga og åndedrætstræning

“Lev i slow motion, så du og din krop kan rumme alle de fantastiske forandringer – både de skønne og de svære. Træk vejret – lær dit åndedræt at kende, brug det til din fordel, brug det som dit anker.”

Min kære veninde, yogalærer-kollega og journalist Karen Pallisgaard er ved at skrive en bog om yoga, graviditet og fødsel, som udkommer i efteråret. Jordemoder Anne og jeg var så heldige at have Karen med på YOJO gravid og YOJO baby, da hun blev mor.

I forbindelse med udgivelsen af denne bog, har Karen spurgt om Anne og jeg ville medvirke, og jeg har svaret på disse spørgsmål om gravidyoga:

Hvordan oplever du generelt den gennemsnitlige gravides kropsbevidsthed?

Vores moderne liv komplimenterer bestemt ikke vores oprindelige kropslige kundskaber. Vi bruger slet ikke vores kroppe, som de er designet til – derfor oplever jeg også generelt en dårlig kropsbevidsthed hos de gravide, jeg underviser.

Hvad oplever du, at yoga gør for gravide?

De gravide der deltager på vores YOJO gravidhold er generelt ret forskellige. En del af dem har aldrig dyrket yoga før, nogle har lidt erfaring, og andre er ret øvede yoginier. Fælles for dem er at de har taget et aktivt valg om at uddanne både krop og sind til at rumme fødslens magi. Yoga kan på alle måder give dem nogle håndgribelige redskaber og empowerment til at rumme den stærke transformation en graviditet og fødsel er – både fysisk, mentalt og spirituelt. De centrale elementer er nærvær og kærlig opmærksomhed, hvor forbindelsen til åndedrættet spiller den vigtigste rolle, for deri ligger også forbindelsen til baby og nøglen til et balanceret nervesystem. Yoga stimulerer kropsbevidstheden, og derved udvikler den gravide sin intuition og sit fødeinstinkt, samtidig med at alle kroppens fysiske systemer påvirkes positivt.  

Hvorfor mener du, at det vigtigt for gravide at dyrke yoga?

  • For at komme ned i gear,
  • For at stresse af og stilne sindet
  • For at skabe forbindelse til det lille mirakel i maven
  • For at vande det lille frø i hendes DNA, der hver gang hun er til yoga vokser og gror og bliver til et stærkt fødeinstinkt fuld af feminin energi og indre styrke.
  • For gennem kroppen at finde troen på og tillid til processen og intuitionens – og derved give slip på angst og frygt
  • For at blive stærk – fysisk og mentalt
  • For at kunne mærke sin krop og bruge den helt naturligt under fødslen
  • EMPOWERMENT på alle planer

Er der slet ingen ulemper ved at dyrke yoga, når man er gravid?

NEJ 🙂 Hvis man bliver undervist af en kompetent, kærlig og intuitiv gravidyogalærer, der guider sikkert og trygt, så kan alle gravide uanset udfordringer og baggrund være med. 

Hvordan kan man “dyrke gravidyoga” uden for yogamåtten? (mind-set / mentale øvelser)?

Nærvær og kærlig opmærksomhed er mit mantra. Mariner din baby i kærlighed, han/hun er et bevidst lille væsen fra starten og tilknytning betyder alt for jeres bånd og din babys tid i maven. Mariner dig selv og din partner i kærlighed, så oxytocinen sprøjter, sanserne jubler og  hormonerne balanceres.
Lev i slow motion, så du og din krop kan rumme alle de vilde og fantastiske forandringer.

Træk vejret – lær dit åndedræt at kende, brug det til din fordel, brug det som dit anker.

YOJO gravid · Fødselsforberedelse med yoga og jordemoder

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.